juni 09, 2012

Åke Thambert & Sofie Gunolf, Grundare & VD Indiska





INDISKA är ett svenskt familjeföretag som har funnits i mer än 110 år. Det var egentligen en kvinnlig entreprenör som startade INDISKA - Mathilda Hamilton - som 1901 sådde fröet till det som idag är kedjan INDISKA – en butik på Regeringsgatan i Stockholm. Men den som präglat företaget är Åke Thambert, som tog över rörelsen 1951 och som sedan byggde en framgångsrik kedja butiker utifrån den. Han var aktiv i företaget fram till sin död vid 91 års ålder 2008. INDISKA drivs idag av andra och tredje generationen i familjen och Åkes barnbarn Sofie Gunolf är sedan 2006 VD. INDISKA har 90 butiker i Sverige, Norge, Finland och i sin nystartade Shop Online. Totalt har INDISKA ungefär 700 anställda.


Alla som varit inne i en INDISKA-butik har upplevt deras affärsidé – att sälja en unik mix av mode och inredning med inspiration från Indien. När man går in i en INDISKA butik riktigt känner man passionen för Indien och landets hantverk, färger och material. Själv älskar jag den mix mellan färger mode och inredning som finns i INDISKAS butiker, fylls alltid av en skön varm känsla. Jag upplever också att hela sortimentet har fått ett design- och kvalitetslyft.


Åke Thambert, som inte bara var en framgångsrik entreprenör utan även en begåvad sångare, har skrivit en sång vars inledande fras är: ”Har du tänkt på allt det vackra runt omkring dig? ”. Den handlade inte om en INDISKA-butik, även om den mycket väl hade kunnat göra det. Åke Thambert var, liksom Sofie idag är engagerad i Founders Alliance nätverket för Sveriges ledande entreprenörer, där jag har lyssnat på hans skönsång och både underhållande och inspirerande berättelser om INDISKA.


Claes Åkeson har för Handelsbanken intervjuat Sofie Gunolf. Klicka här och ta del av intervjun där Claes Åkesson låter Sofie prata till punkt om transparens, bomullsspinneri och valborgsmässoeld. Läs också Leva.nu intervjun med Sofie där hon berättar om de svåra åren och ger sina råd. Heja Sofie!


INDISKAs ansvarstagande
Sofie har på ett effektivt sätt gjort hållbarhetsfrågorna integrerade i verksamheten. Enligt NMW står Sofie för humanism och omtanke vilket påverkar verksamheten, medarbetare och val av leverantörer.Miljö- och vattenfrågor blir allt viktigare för såväl INDISKA som andra svenska klädkedjor. INDISKA, med Renée Andersson i spetsen, var därför en av initiativtagarna till STWI (Sweden Textile Water Initiative), som är ett unikt samarbete, där INDISKA och drygt 30 andra företag inom textil- och läderindustrin, gått samman för att förbättra vatten- och kemikaliehanteringen i leverantörsleden.


Renée Andersson, etik- och miljöansvarig på Indiska, utnämndes till hedersdoktor vid Lunds tekniska högskola i slutet av maj 2012. Bo Mattiasson, professor i bioteknik, lyfter fram hennes engagemang och kunskap som har möjliggjort forskning och teknikutveckling kring vattenrening i Sydasien. – Renée Andersson har uppmärksammat vikten av att inom klädbranschen kombinera etik, miljö och ekonomi. Lyssna på intervjun med Renée Andersson om INDISKAS arbete med miljö och etik.


Unika möbler med historier att berätta.
Du har väl inte missat INDISKAs kollektion av unika vintagemöbler. Jag har en fantastiskt vacker indisk byrå som jag köpte för tio år sedan som är som en juvel i mitt hem. De är antingen helt i original, men varsamt renoverade, eller hantverksprodukter av återvunnet virke. Möblerna har prytt Indiska hem och är vanligtvis mellan 10 och 50 år gamla. De flesta av möblerna kommer från Rajasthani nordvästra Indien, en provins med lång hantverkstradition inom möbeltillverkning och trä.VINTAGE-möblerna säljs i tre utvalda butiker i Stockholm (Gamla stan, Västberga och Värthamnen).


Designed in Scandinavia by People who Love India.
Kärleken till Indien och passionen för design utgör kärnan i alla INDISKA produkter. Inspirationen hämtas från Indien och Orienten och kombinerar sedan dessa influenser med vår skandinaviska designtradition, vilket sätter en unik prägel på allt INDISKA gör. INIDISKAS stil 'Bohemian Modern' utstrålar energi, kreativitet och självsäkerhet.


Designsamarbeten.
Utöver INDISKAS egna kollektioner samarbetar de med jämna mellanrum med andra svenska och internationella designers, både inom mode och inredning. 2010 och 2011 hade vi två större samarbeten med den kända stilikonen Jade Jagger. Se filmen hur plåtningen gick till. I serien ”Jewels of India” med olika designsamarbeten har INDISKA bland annat samarbetat med Manish Arora och Preeti S Kapoor. 
2012 lanseras samarbeten med både Sepidar Hosseini och Swedish Ninja, som har tagit fram två inspirerande kollektioner. I dagarna lanserar INDISKA mönsterdesignern Sepidar Hosseini som har skapat sex unika mönster med inspiration från djungelns färger, växtlighet och djurliv. Kollektionen består av keramik, kuddar, accessoarer och kläder i vackra mönster som säljs i begränsad upplaga.



Familjeföretaget INDISKA har en lång och spännande historia, sedan företaget grundades 1901. Läs den inspirerande historien här.


1901-1950-talet
1901 öppnade en butik på Regeringsgatan i Stockholm, kallad Indiska utställningen. Den var fröet till det som skulle komma att bli INDISKA. Butiken startades av Matilda Hamilton, en berest kvinna från Finspångstrakten. Hon hoppade på båten till Amerika redan som 17-åring och tänkte studera till missionsläkare där. Men istället hamnade hon på en föreläsningsturné om nykterhetsfrågor, bland annat eftersom hon var en sannerligen begåvad talare.
I Wyoming träffade hon en amerikansk pastor, Gustaf Adolphus Hamilton, som hon så småningom gifte sig med. De blev skickade på missionsuppdrag till områden som Egypten, Palestina och norra Indien, på gränsen till Tibet, där de startade upp en verksamhet. Det var en hård tid, där de fick sova på ett golv fullt av insekter och paret blev i olika omgångar smittade av en pestsjukdom. Trots alla umbäranden så brann makarna för att göra livet bättre för den fattigaste delen av befolkningen. De startade bland annat yrkesskolor i Delhi och Hazil, där pojkar, förutom praktiska kunskaper, även fick lära sig att läsa och räkna.


Indiska utställningen hade karaktären av just en utställning till en början. Mathilda byggde upp ett rum fullt av brokigt mönstrade vävnader, leopardskinn, dyrbara vapen och gudabilder. Det fanns till och med en indisk man, Gadju Daniel Sewak, som satt och rökte vattenpipa. Alla inkomster av försäljningen gick till skolverksamheten i Indien. Under den här tiden skrev Mathilda dessutom en bok: ”Kvinnan i Brahmas, Buddhas och Muhammeds länder”


Butikens sortiment växte så småningom med olika sorters hantverk, textilier och kryddor och blev en succé. Mathilda hade fått smak för företagande och inte ens första världskriget och det medföljande stoppet för frakt av varor från Indien hindrade henne. Hon kontaktade istället handelshus som Ostindiska kompaniet och kompletterade sortimentet med prydnadssaker från andra delar av världen.


Men hennes hjärta brann för de indiska produkterna och så snart hon kunde, det vill säga 1918, återvände hon till Indien. Vid det här laget hade affärerna börjat gå sämre, men hon åtog sig även uppdrag för svenska företag som importerade kryddor. Hon tog in delägare när hennes hälsa försämrades, men till slut tvingades hon att sälja Indiska utställningen till den tyska familjen Hulek. Mathilda dog fattig och begravdes i en omärkt grav på Lidingö i Stockholm 1935.


Även familjen Hulek fick se sina affärsmöjligheter försvårade av ett krig. Under andra världskriget kunde inga produkter komma in från Indien via Suezkanalen, vilket gjorde att de fick hämta varor från Egypten och Mellanöstern. De drev Indiska utställningen som ett familjeföretag, men affärerna gick knackigt. Till slut fattade de beslutet att sälja.


1950-talet
1951 köps pryl- och presentaffären Indiska utställningen av Åke Thambert. Han är född i Gnosjö och har jobbat sedan unga år. Att fånga kaniner, sälja sill och leverera svagdricka var bara några av hans tidiga extrajobb. Som ung vuxen jobbade han inom järnvägen och med försäkringsförsäljning. Efter några affärsresor till Egypten och Syrien, där han letade efter varor att importera, hade han fått Orienten i blodet. Projektet med att importera varor visade sig dock bli svårt, på grund av nya handelsregler och ohederliga kompanjoner. Han blev strandad några månader i Kairo utan pengar, men som tur var hade Åke många strängar på sin lyra och försörjde sig genom att sjunga på en nattklubb. När han kom tillbaka till Stockholm var han sugen på att göra revansch som affärsman med sina orientaliska varor som specialitet.


Men det var nära att det inte blev något INDISKA alls. När Åke anmäler sitt intresse för affären till ägarfamiljen Hulek så visar det sig att han är för sent ute. Strumpaffären bredvid Indiska utställningen vill ha lokalen för att expandera sin verksamhet. De har dock inte betalat ännu, så Åke ser sin chans. Han erbjuder familjen skjuts hem, vilket leder till en middagsinbjudan. Under kvällen målar han upp en bild av hur jobbigt och kostsamt det skulle vara för dem att göra sig av med alla varor och trycker på nostalgiska känslor hos familjen. Det lyckas och han får köpa butiken.


Åke börjar renovera affärslokalen och försörjer samtidigt familjen genom att köra rallytävlingar. Motorsport var ett starkt intresse för honom, tillsammans med sången. På nätterna ligger han och grubblar över ett koncept, eftersom han vet att det är det som krävs för framgång. Till slut har han det – han ska sälja kläder av naturmaterial.


1960-talet
Nu börjar INDISKA på allvar att komma igång med försäljningen av kläder. Indierna har roligt åt att Åke vill sy upp skjortor i bomullscrepe, ett material de använder till skurtrasor. I Sverige säljs skjortan under namnet ”Lion of India”, men det finns ett problem: den krymper 50 procent i tvätten. Pressen häcklar INDISKA och skriver om ”engångsskjortan”. Men Åke får en snilleblixt: han skyltar upp originalskjortan och den krympta skjortan tillsammans med en lapp som saluför plagget som en barnskjorta som aldrig krymper efter andra tvätten.


Det är under dessa år som INDISKA får sin första stora hit: Beirutväskan. Totalt skulle den rymliga väskan i läder komma att sälja i 422 000 exemplar. Folk köade för att få komma in för att köpa den och Åke liknade det vid att ha en rockstjärna som skrev autografer i lokalen.1964 öppnar INDISKA sin andra butik, i Gamla Stan i Stockholm. Man sprider också konceptet till städer som Växjö och Luleå.


När flower power-vågen kommer kan INDISKA surfa på den. Spegelbroderade tunikor, palestinasjalar och afghanpälsar säljer som smör. Under den här tiden kan man även hitta musikinstrument, som tablas, flöjter och sitarer, i sortimentet.


1970-talet
Företaget växer starkt under de här åren och blir en rikstäckande kedja, med butiker i de flesta mellanstora städer. Det är nu INDISKA lägger grunden för en inköpsavdelning och drar upp riktlinjer för sortimenten.


Företaget börjar produktutveckla och anpassa utbud och färger till den svenska konsumenten. 1974 kommer en stor vändning, då Sverige inför importrestriktioner på vissa textilvaror från utvecklingsländer. Skjortsortimentet, som stod för fyrtio procent av företagets omsättning, drabbas hårt.

INDISKA får utveckla nya strategier. Handbroderier och spetsar omfattas inte av restriktionerna, vilket gör att den nischen utvecklas samtidigt som pastellfärgade, romantiska influenser ersätter det hippie-inspirerade modet. Det nya damsortimentet blir en succé och korsstygnsblusar och linnen med vitbroderier är storsäljare. Hemtextil introduceras och blir ett framgångsrikt nytt koncept, med handvävda överkast, trasmattor och dukar i sortimentet.



Ett lyckosamt  möte sker i mitten av 70-talet med en ung textilingenjör, vid namn Bhim Mohan, på en textilmässa i Delhi. Han har inte råd att hyra en ordinarie plats, men han har en handfull tygklipp med fantastiska mönster. Det blir början till ett långt och troget samarbete och en gemensam kreativ utveckling av traditionella rajhastanska tryck. Åke Thamberts barn, Anders och Christina, blir under den första halvan av sjuttiotalet involverade i familjeföretaget.


1980-talet
På 80-talet blir INDISKA ännu mer professionellt. Man bygger om butiker, stärker designavdelningen, skaffar marknadsavdelning och jobbar med en reklambyrå för första gången. Tillväxten inom företaget fortsätter stadigt. INDISKAs sortiment breddas och kvaliteten höjs över hela linjen.Ett nytt sortiment med grovstickat i ull och bomull ökar lönsamheten under de kalla månaderna. På inredningssidan börjar man influeras mer och mer av det genuina indiska hantverket med mustiga färger.


Filmen "Mitt Afrika", om Karen Blixens liv, gör att safariinspirerat mode blir trendigt. Det är också populärt med blommönstrat i flödande tryck och favoritkvaliteten är rayoncrepe.


1990-talet
INDISKA har stark medvind, då orientalisk mat, musik och inredning blir en stor trend. Vi gör samtidigt en stor omstrukturering inom textilsortimentet, går tillbaka till vårt ursprung och signalerar tydligare influenser från Indien, med sarityger och starka färger. Inredningsavdelningen döps till Bazaar för att förmedla rätt känsla. Tredje generationen kommer in i familjeföretaget när Sofie Gunolf, som idag är VD, börjar.


För att skapa atmosfär i butikerna köps indiska träbord in. De är tänkta som rent skyltningsmaterial, men kunderna älskar dem. Butikerna går med på att sälja av dem, vilket leder till en liten kris: var skall varorna läggas? Detta är starten för INDISKAs möbelsortiment.1997 börjar man samarbeta med den indiska organisationen Peace Trust, som bland annat ger utbildning och stöd till före detta barnarbetare i spinnerisektorn.


1998 antas uppförandekoden, som handlar om flera viktiga krav som ställs på INDISKAs leverantörer. Den innebär bland annat bra och säker arbetsmiljö, att inget tvångs- eller barnarbete får förekomma, rätt att vara med i fackförening och skäliga löner och arbetstider.


2000-talet
2000-talet är etableringarnas och förändringarnas decennium för INDISKA. Under den första halvan öppnas cirka 40 nya butiker och man går in på nya marknader, som Norge och Finland. INDISKA börjar jobba med mottot att krydda människors vardag och det blir mer och mer tydligt att det är ett livsstilsföretag. Restaurangen Hurry Curry etableras vid Hötorget i Stockholm, och senare startas en lunchrestaurang med samma koncept i INDISKAs huvudkontor i Värtahamnen. En tredje Hurry Curry finns idag i Gallerian, i Stockholm.


I mitten av 2000-talet börjar vi, i samband med att Åkes barnbarn Sofie tar över som VD, renodla vår stil, Bohemian Modern. Hon får uppgiften att analysera sortimentet, öka lönsamheten och modernisera varumärket. Samma år bestämmer vi oss för att ta inspiration av det moderna formgivnings-Indien. Man handplockar därför delar ur kollektioner från modedesigners som Krishna Mehta och Kavita Bhartia och saluförs under namnet "Jewels of India". Det spännande experimentet återupprepas under några säsonger,. 2009 var det till exempel dags för en av artisten M.I.A:s favoritdesigners Manish Arora. På inredningssidan inleder man samarbete med begåvade svenska formgivare, som Lisa Bengtsson, Maria Westerberg och Sigga Heimisdottir.


2010-talet
2010 gör INDISKA för första gången ett designsamarbete med Jade Jagger, en kvinna som verkligen personifierar stilen Bohemian Modern. Jade Jagger är dotter till Mick och Bianca Jagger, men känd under eget namn som smyckesdesigner, konstnär och DJ, med en lyxig och bohemisk stil. Kollektionen plåtas i hennes hus i Goa och samarbetet upprepas följande år.2011 öppnar INDISKA en ny flaggskeppsbutik i Gallerian, och en tredje Hurry Curry-restaurang. I april 2012 öppnar INDISKA sin Shop Online.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar