mars 29, 2012

Karin Jimfelt-Ghatan & Per Holknekt, grundare Oddmolly






















Mina tjejer och jag älskar fortfarande Odd Molly. Det är ett bra tecken om tonåringarna gillar för då spelar det inte så stor roll att aktien går upp och ner. OddMolly är här för att stanna. Rörande vackert mode för kvinnor i åldern 15 - 75 år som vill vara dem de är. Odd Molly står för att vara odd genom att bara vara just den hon är. Som mamma till tre flickor i en värld fylld av botox, bröstförstoringar.. vill jag hylla detta fantastiska personliga företag. Det är alltid lika roligt att lyssna på grundarnas tankar och vad det är som driver dem framåt. Om du missade intervjun i TV4 med Karin Jimfelt-Ghatan, kan du klicka på länken nedan. Riktigt bra intervju som inspirerar.Lyssna till Karin Jimfelt-Ghatans berättelse om Odd Molly. Heja Karin!


Odd Molly grundades 2002 av Karin Jimfelt-Ghatan, Per Holknekt och Christer Andersson. Det här året tar de emot och levererar sin första order.Under 2010 såldes Odd Mollys produkter genom drygt 1450 återförsäljare i 40 länder, varav 29 med lokal representation i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Japan, Australien och Nya Zeeland. Omsättningen uppgick till 355,6 MSEK under 2010 och rörelseresultatet till 50,7 MSEK.


Kanske kan bolagets historiska tillväxt ge lite idéer för din verksamhet, så klippte in det nedan. För mig är det intressant att följa hur bolag växer från första ordern, till första 100 återförsäljarna, utmärkelser, mässor, agenter, kampanjer, val man gör, för det ger en bild av hur tillväxt fungerar och om hur olika framgångsfaktorer samspelar.


2003

* Nomineras till Guldlådan för bästa DM-kampanj (egentillverkade vykort)
* Startar samarbete med svensk agent - 60 svenska återförsäljare
* Första internationella mässan, CPH vision i Köpenhamn
* Initierar samarbete med den första internationella agenten - Norge
* Nomineras till Best New Brand, ISPO München

2004

* Anställer sin första medarbetare utöver grundarna
* Får sin 100:e återförsäljare

2005

* Vinner International Baltic Fashion Awards, Prêt-à-porter, i Tyskland
* Antalet återförsäljare ökar till 250 stycken

2006

* Har sin första egna modevisning (Café Opera i Stockholm)

2007

* Får sin 1000:e återförsäljare
* Öppnar eget kontor i Los Angeles och genomför en modevisning i Hollywood, USA
* Tilldelas Stockholms Handelskammares Export Hermes för extremt framgångsrik export
* Karin Jimfelt-Ghatan utses till Woman of the Year av både Damernas Värld och Hennes
* Utses till årets stjärnskott av E&Y och SEB
* Listar Odd Molly-aktien på First North
2008
* Tilldelas pris som Årets Varumärke 2007 av Svensk Handel
* Beslutar om lansering av glasögon och hudvård på licens
* Karin Jimflet-Ghatan vinner det prestigefyllda designpriset Damernas Världs Guldknappen
* Modevisning på Hotel Angleterre i Köpenhamn med Helena Christensen som värdinna

2009
* Öppnar första egna butiken - i Stockholm
* Odd Mollys första annonskampanj med Helena Christensen som Odd Mollys ansikte
* Påbörjar arbetet med herrkollektionen Post fire dew, med Ylva Liljefors som designer
* Genomför stor modevisning på Grand Hôtel i Stockholm
* Inleder samarbete med Fair Wear Foundation
* Fattar beslut om att öppna butik på Robertson Boulevard i Los Angeles samt i centrala Köpenhamn
* Fattar beslut om att ansöka om notering av bolagets aktie på NASDAQ OMX Stockholm
* Antalet marknader där varumärket finns till försäljning uppgår till 42 länder

2010

* Odd Molly öppnar sin första egna butik utanför Sverige - på Robertson Boulevard i Los Angeles.

* Odd Molly öppnar egen butik i Köpenhamn.
* Modellen Daisy Lowe blir Odd Mollys ansikte utåt och fotograferas av Helena Christensen för höstkollektionen 2010.
* Bolagets aktie noteras på NASDAQ OMX Stockholm den 21 juni 2010.
* Odd Mollys herrkollektion, Post Fire Dew, lanserar hos återförsäljare första kollektionen 2010.
* Modevisning av bolagets herrkollektion, Post Fire Dew, sker på Berns under Stockholms modevecka i augusti 2010.
* Bolaget öppnar 2 outletbutiker, en på Freeport i Kungsbacka och en i Barkarby i Stockholm.
* Odd Molly deltar för första gången i modeveckan i New York, med en modevisning av vår- och sommarkollektionen 2011. Föreställningen innehöll ett exklusivt liveframträdande av Ghost of a Sabel Tiger, av och med Sean Lennon och Charlotte Kemp Muhl.
* Priser som Odd Molly stolta och glada tar emot 2010:
- Årets bolagsgrundare tilldelas Karin Jimfelt Ghatan, Per Holknekt och Christer Andersson, framröstade av Founders Alliance.
- Årets leverantör ungt mode, Modegalan.
- Influencer of the Year tilldelas Odd Mollys vd Christina Tillman, framröstad av Strategitorget retail.
- Bästa nya butik, Los Angeles. Framröstad av LA Magazine.

2011

I december presenterades Odd Mollys höst-och vinterkollektion 2011 under Mercedes Benz Fashion Week i New York
* Odd Molly visar vår-och sommarkollektionen 2012 på Berns under modeveckan i Stockholm. Visningen stylades av Jonas Hallberg.
* Modellen och sångerskan Charlotte Kemp Muhl blir Odd Mollys ansikte utåt och fotograferas på taket av Hudson Hotel i New York för vår-och sommarkollektionen 2012
* I augusti öppnade Odd Molly webbshop i egen regi
* På extra bolagsstämman den 25 november beslutades att införa ett optionsprogram för tillträdande vd och vice vd
* I december tillträdde Anna Attemark som ny verkställande direktör i Odd Molly. I december tillträdde även Jennie Högstedt Björk som vice vd och sortimentschef
* Odd Molly tar emot priset bästa inredningskoncept för butiken på Humlegårdsgatan i Stockholm på Habit modegalan 2011


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar